Ασκηση και υπέρταση

Loading...



του Γιάννη Λάλου- Για το tilegrafima.gr

Η είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη σωματική και ψυχική υγεία του ατόμου και αποτελεί την καταλληλότερη «μη φαρμακευτική» παρέμβαση για την πρόληψη και αποκατάσταση χρόνιων παθήσεων (παχυσαρκία, σακχαρώδης διαβήτης κ.ά.).

Μία από τις σοβαρότερες και ολοένα και πιο συχνά εμφανιζόμενη πάθηση είναι η υπέρταση. Η , που συχνά αποκαλείται και «σιωπηλός δολοφόνος» επειδή δεν παρουσιάζει συμπτώματα, συνδέεται με πολλές δυσάρεστες συνέπειες για τη συνολική υγεία μας αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά και έγκαιρα. Όσοι κάνουν καθιστική ζωή έχουν 30-50% περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν υπέρταση σε σχέση με αυτούς που είναι σωματικά πιο δραστήριοι. Τα υπερτασικά άτομα κρίνεται απολύτως απαραίτητο να αλλάξουν τρόπο ζωής για να αντιμετωπίσουν και να ελέγξουν την υπέρτασή τους και σίγουρα το σημαντικότερο είναι να συμπεριλάβουν την άσκηση στο πρόγραμμά τους.

Η συμβάλλει στην πρόληψη ή στην καθυστέρηση της εμφάνισης τόσο της νόσου των στεφανιαίων αρτηριών όσο και της υπέρτασης. Η γυμναστική προκαλεί ανατομικές και φυσιολογικές μεταβολές που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακής προσβολής διότι μεγαλώνει τη διάμετρο των στεφανιαίων αρτηριών, αυξάνει το μέγεθος της καρδιάς και την αντλητική της ικανότητα, επομένως μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου των στεφανιαίων αγγείων. Σημαντική είναι και η δράση της όσον αφορά την υπέρταση, καθώς μειώνει την αρτηριακή πίεση του αίματος σε εκείνους που πάσχουν από μέτρια υπέρταση αλλά φαίνεται να έχει μικρή επίδραση σε εκείνους με σοβαρή υπέρταση. Ενδεχομένως η μείωση αυτή της πίεσης να οφείλεται στη μείωση της αντίστασης από την περιφερική κυκλοφορία λόγω της αύξησης της διαμέτρου των αγγείων.

Διαβάστε επίσης:   Αλκοόλ και υγεία: Πως βλάπτει τις αρτηρίες

Με τη γυμναστική, εξάλλου, ο εγκέφαλος παράγει τις ενδορφίνες, οι οποίες έχουν αναλγητική δράση και στρέφονται ενάντια του stress. Επιπλέον, η τακτική σωματική άσκηση μειώνει την πίεση τόσο αποτελεσματικά όσο και ορισμένα φάρμακα. Με την σωματική άσκηση διευκολύνεται η συνεργασία καρδιάς και περιφερικών μυών, επέρχεται διαστολή των αρτηριών και έτσι η καρδιά μπορεί να αντλεί το απαιτούμενο αίμα καταβάλλοντας μικρότερη προσπάθεια, με συνέπεια να ασκείται μικρότερη πίεση στις αρτηρίες.

Η ευεργετική επίδραση της άσκησης στην δεν περιορίζεται μόνο στη μείωση της πίεσης, αλλά βοηθά να μειωθεί το βάρος, να ρυθμιστεί καλύτερα το σάκχαρο και η υψηλή χοληστερόλη. Η άσκηση καλό είναι να γίνεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα και να διαρκεί 30 λεπτά της ώρας. Σήμερα κυριαρχεί η άποψη ότι η σωματική δραστηριότητα δε χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα κοπιαστική, μπορεί να είναι μέτρια σε ένταση και να αποβαίνει το ίδιο ωφέλιμη στην υγεία. Δεν χρειάζεται εξαρχής η άσκηση να διαρκεί 30 λεπτά. Τρεις περίοδοι άσκησης 10 λεπτών είναι τόσο ωφέλιμες όσο και μία δραστηριότητα 30 λεπτών. Με μέτρια δραστηριότητα 30 λεπτών, καίγονται περίπου 150 θερμίδες.

  

Ελάτε στην παρέα μας!